2014/01/08

HEALTH: Afvallen en chocola?!

Een combinatie die voor velen als muziek in de oren zal klinken! Iedereen heeft natuurlijk net een lijstje gemaakt met goede voornemens.. Heel verstandig maar één troost. Chocolade hoeft niet geskipt te worden! Deze heerlijke snack is namelijk super gezond voor je!

Raw cacao-nibs

Ja, je leest het goed! Chocola is gezond. Met behulp hiervan kun je zelfs afvallen! Maar dan spreken we wel over de rauwe en pure variant met minimaal 70% cacao. 

Rauwe cacao, en daarmee ook de bekende(re) cacao-nibs, behoren tot de categorie superfoods. En aan bepaalde superfoods zitten vele voordelen, waaronder dus het afnemen van lichaamsgewicht.

Het zit namelijk zo: in rauwe cacao zit chroom en, wetenschappelijk aangetoond door het Nutrient Requirements and Functions laboratorium bij het Human Nutrition Center van de US Department of Agriculture (2013), er bestaat een directe relatie tussen een verhoogde chroomconsumptie, lichaamsgewicht en lichaamsvet. Daarnaast houdt chroom je bloedsuikerspiegel in balans wat de kans op diabetes type 2 verkleint. Nu is rauwe cacao heus niet het enige voedingsmiddel dat chroom bevat. Ook in graanproducten zit (een kleine hoeveelheid) chroom. In rauwe cacao zit echter tien(!) keer zoveel chroom als in brood. En tja, de keuze tussen brood en chocolade lijkt mij een makkelijke.

Daarnaast bevat het nog veel meer stoffen die goed voor je zijn. Waaronder antioxidanten, voor een gezonde stofwisseling en een strakke huid. Daarnaast bevat het anandamide, een neurotransmitter die wordt aangemaakt nadat we ons bijvoorbeeld hebben ingespannen. Bovendien gaat dit stofje hongergevoel tegen. Maar ook serotonine (tegen stress), fenylethylamine (‘het verliefdheidsstofje’), magnesium (goed voor het hart, de hersenen, verlichting van menstruatiepijn, flexibiliteit en sterke botten), chromium (balanceert de bloedsuikerspiegel) en zink (goed voor immuunsysteem, lever en huid) zijn onderdeel van de rauwe cacao-nibs. Klinkt goed, of niet?

Waarom de cacao dan per se rauw moet zijn? Tijdens het verhitten gaan er heel veel voedingsstoffen verloren. Daarnaast bevat rauwe cacao, in tegenstelling tot bijvoorbeeld melk- en witte chocola, geen andere toevoegingen zoals suiker en melk (Elle, 2014).

Zelf eet ik veeeel pure chocola en voeg ik al een tijdje een flinke eetlepel rauwe cacao-nibs toe aan mijn ontbijt. Lekker door bijvoorbeeld havermout en smoothies! Maar, het was even wennen. Wat een bittere smaak! Zeker niet wat je gewend bent van 'pure' chocola... Maar de smaak went, het wordt zelfs lekker! Ik moet zeggen dat ik, ondanks de kou, (weer) erg goed in mijn vel zit en mijn huid ziet er goed uit.

Rauwe cacao-nibs koop je bij verschillende natuurwinkels of online (tip: bodyenfitshop.nl). Dus, vanaf nu mag je verantwoord chocola eten én je ook nog eens goed en gezond voelen!

Xoxo Anneke

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen