2014/01/22

PHOTOGRAPHY: Imitatie Inez van Lamsweerde

Inez van Lamsweerde (Amsterdam, 25 september 1963) is in korte tijd uitgegroeid tot een van de meest gevraagde fotografen van de Verenigde Staten. Haar moeder was mode-journaliste, zelf bezocht ze aanvankelijk de mode-academie. Die verliet ze na twee jaar om naar de Rietveld Academie te gaan en zich op fotografie toe te leggen. Maar de mode verloochende ze niet. In haar werk maakt ze gebruik van allerlei elementen van de modefotografie: haar foto's hebben de scherpte en technische perfectie van modefoto's, ze werkt met modellen in de studio, is omringd door een team van visagisten, stylistes, kappers en technici, en manipuleert, zoals gezegd, haar foto's met de paintbox, een apparaat dat vooral door reclamemakers wordt gebruikt. En ze werkt bij voorkeur met mooie, koelbloedige dames. Inez van Lamsweerde werkt heel veel samen met haar vriend Vinoodh Matadin. Samen bewegen ze zich tussen de modefotografie en kunstfotografie.

Duo Vinoodh & Inez

Inez van Lamsweerde tart in haar werk een grens. In 1993 maakte ze de fotoserie Final Fantasy, waarin, zou je kunnen zeggen, de pervertering van het kind centraal staat. Op de foto's staan peuters in kokette posen, ze dragen roze hemdjes en glimmen onnatuurlijk - ze zijn onschuldig en angstwekkend tegelijk.

Zoals bij veel foto's van Van Lamsweerde bekruipt je direct een onaangenaam gevoel. Pas als je beter kijkt, zie je dat er ook echt iets is mis is. Er is dan ook meer aan de hand met Final Fantasy: met de paintbox, een computer waarmee je beelden kunt manipuleren, heeft Van Lamsweerde volwassen mannenmonden in de meisjesgezichten gemonteerd. Ze heeft dat technisch zo perfect gedaan dat het nauwelijks opvalt. Ze heeft ze kleine meisjes ook nog achter een glasplaat gefotografeerd, waardoor hun ledematen hier en daar iets merkwaardig verwrongens hebben. De peuters zijn dus daadwerkelijk een soort tussenwezens: ze zijn kind noch volwassene, man noch vrouw.

De foto’s van Inez van Lamsweerde gaan op een andere manier over grenzen. Ze maakt modefoto’s voor glossy’s zoals Vogue en The Face, ze maakt advertenties voor chique modemerken en ze maakt ‘vrij’ werk. Nadrukkelijk beweegt ze zich op het grensvlak tussen commerciële fotografie en kunst. In 1991 verwoordde ze haar droom: ‘Ik zou het fantastisch vinden als mijn werk zowel in een modeblad als Vogue of in de Playboy zou staan als in het museum zou hangen.’

Die droom is wel degelijk uitgekomen. Ze wordt niet alleen door de glossy’s omarmd, haar foto’s hingen ook op de Biënnale in Venetië en worden ook in het Groninger museum tentoongesteld. ‘Al mijn werk wordt nu als een geheel gezien, ’jubelde Van Lamsweerde een aantal jaren geleden al in de Volkskrant: ‘Zelf heb ik de scheiding tussen kunst en mode nooit gemaakt. Voor mij zijn die twee onderwerpen gelijkwaardig. Ze werkt binnen het systeem in plaats van het van buitenaf te kritiseren. Maar ze hanteert wel een verborgen agenda: onderhuids gaat het over het gebruik van stereotypen, over frustratie en over onmacht tot communicatie. Die extra inhoud is voor de goede verstaander.

Inez & Vinoodh voor Vogue Paris August 2009 Issue


Het duo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin hebben de fotografie verzorgd voor Vogue Paris August 2009 Issue. Bovenstaande fotoserie hoort hierbij, de modellen verbergen hun gezicht achter hun opgeschilderde handen waarop ogen en een mond te zien zijn.  

Nu genoeg over Inez van Lamsweerde!! 
Omdat het werk van Inez van Lamsweerde mij erg inspireert, wilde ik heel graag een foto van haar imiteren. Uitdaging: géén Photoshop. Ik heb gekozen voor een foto uit bovenstaande serie. Hieronder is het resultaat te zien, links de foto van Inez van Lamsweerde en rechts mijn imitatie. Ik ben best trots!



Het verhaal dat de foto oproept is de vervreemde combinatie van fashion en art. Het genre van deze foto is dan ook een combinatie van deze twee. Aan de ene kant zie je een prachtig model en aan de andere kant een vervreemd ‘popachtig’ getekend gezicht.

In de modellenwereld zijn het gezicht en het lichaam de belangrijkste elementen: het visitekaartje. Het eerste waar naar gekeken wordt en waar de ogen van de kijker naar toe getrokken worden op een foto, zijn de ogen van het model. De modellen op de foto’s van deze serie dragen als het ware een masker voor hun belangrijke gezicht maar toch trekken de ogen nog steeds de meeste aandacht terwijl het getekende ogen zijn. Ook worden de borsten bedekt op de door mij uitgekozen foto. Wat je alleen nog ziet is de dunne taille en de prachtige egale huid van het model wat de foto naast het kunstzinnige en vervreemde weer heel fashionable maakt.


Voorbereidingen!


Inez van Lamsweerde maakt zeer vervreemde foto’s met een verhaal. Ik vind deze werkwijze erg interessant en inspirerend omdat er achter elke foto verschillende verhalen te bedenken zijn. Ook vind ik het erg interessant dat ze naast dit kunstzinnige veel aan fashionfotografie doet. De mix van deze twee stijlen komt overeen met mijn interesse. De foto-imitatie was ontzettend leuk om te doen!


Leuk weetje: sinds kort ontwerpt Inez van Lamsweerde ook nagellak. In samenwerking met een grote naam in de nagellakwereld , Deborah Lippmann, heeft ze een bubblegum-roze nagellak ontworpen. De kleur is vernoemd naar het techno-lied 'Break4love' van Raze en geïnspireerd op van Lamsweerde's favoriete vrouwelijke personages uit de bekende serie 'Mad man'. 

Nagellak ontworpen door Inez van Lamsweerde

Op de verpakking van de nagellak staat een van de bekendste foto's die Inez & Vinoodh maakten. Volgens van Lamsweerde lijkt de persoon op de foto op Mad men personage: Betty Draper. Voor degene die het interessant vindt: de nagellak is waarschijnlijk te koop vanaf februari, bij onder andere de Bijenkorf voor 21,95 (Vogue, 2014).


Xoxo Anneke

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Jaa dankzij jou dit mooie resultaat! :D Zonder jou was het niet gelukt! Jouw imitatie ga ik ook nog posten! :)

      Verwijderen
  2. Hoe noemt de foto op de cover van de nagellak?

    BeantwoordenVerwijderen